Reisverslag van ons werkbezoek aan Oekraïne van 5 tot 12 oktober 2013

Deelnemers: Anita Vasse, Elly Hadders, Gerard Vasse, Ger en Henny de Zeeuw

Onze eerste en enige aangeleerde woorden:Gussenem=Bedankt!, Egen=Ja, Nem=Nee, Jona Pot=Goedendag.

Zaterdagmorgen 5 okt 2013
zijn we om 5 uur vertrokken. In Duitsland uren in de regen gereden, maar de reis verliep verder voorspoedig. Zelfs nog even tijd gemaakt om het Stift in Melk, een prachtig klooster te bezoeken, gelegen een km. of 50 voor Wenen. Schitterend om te bezien en snel enkele foto's gemaakt, hiermee was een klein uurtje gemoeid maar zeker de stop waard! Na 1200 km waren wij om 19.00 uur bij Hotel Helena in Mosonmagyarovar in Hongarije. Heerlijk gegeten en goed geslapen en waarschijnlijk een verandering van eigenaar. We hadden een prima ontvangst.

Zondag 6 okt mooi weer 16 gr
We maken ons weer op voor het vervolg van de reis.

Om 9.00 uur vertrokken, na een goede reis waren wij om 14.00 uur aan de grens van Hongarije met Oekraïne. Na 1 1/2 uur waren wij door de grenscontroles. Rond 16.00 uur waren wij in Beregovo, waar wij hartelijk werden verwelkomd door Peter Bardos . Het was een goed en vertrouwd weerzien. We konden ons snel installeren in ons "roze huis" een goed onderkomen, met een fijne keuken-zitruimte en drie slaapkamers rondom. We maken ons op voor het diner en bezoeken het restaurant Koka . We praten nog even gezellig na, we raakten niet uitgekletst, om 's avonds moe en voldaan in ons bedje te kruipen.

Maandag 7 okt zonnig 19 gr
Gerard heeft de goede gewoonte om 's ochtends op tijd van start te gaan, let wel om 07.00 uur, beginnen met een pittige wandeling en haalt gelijk de broodjes voor ons ontbijt. Prettig geregeld! Waarna we allen fris en fruitig aan ons ontbijt verschijnen.

Om 10 uur gaan wij met Peter naar het depot, de meegebrachte spullen uitladen. Depot is prachtig geworden maar nagenoeg leeg, het wachten is op een transport. Enkele Tv's uitgeladen, enkele dozen gebreide truien, veel incontinentiemateriaal, enz. Bij het depot is een prachtige speeltuin aangelegd.

Daarna gaan wij naar het ziekenhuis, wij hebben daar verpleegspullen gebracht waar ze heel blij mee waren. Wij hebben ook enkele verpleegafdelingen bekeken. Wat een verschil met het rijke Nederland. Printerpapier afgegeven bij een kinderarts. Ook hier staan jonge moeders met hun kleine grut te drommen voor de deur in afwachting van hun beurt voor een doktersbezoek. Buiten zijn vele zigeunerfamilies in afwachting van hulp. Ook hier zie je voornamelijk jonge moeders met een kind aan de borst en enkele kleintjes aan hun rokken. Bij een winkel in Beregovo het "potje" voor de scholen besteed. Vier dozen gevuld met schriften, potloden, pennen, gum en mappen. Die kunnen we de komende dagen verdelen zodat we niet met "lege" handen op de scholen komen.

Vandaar zijn wij naar het huis van Peter gegaan, en daar ook zijn vrouw ViKtoria ontmoet, met hen samen koffie gedronken. Om 13.00 uur zijn wij naar Judit en Karl gegaan. Daar werden wij heel hartelijk ontvangen. Wij hebben samen met hen zeer uitgebreid gegeten, met de nodige wijn en andere schnaps, heel gezellig. Met een goed gevulde maag zijn wij vertrokken naar de 4e school.

De "vierde" school (hier zitten de kinderen van Peter Bardos op school). Een mooie opgeknapte naschoolse klas, fijne vloer, goede verwarming, een fijne ruimte is gerealiseerd.

Dinsdag 8 okt zonnig 20 gr
Om 10 uur hebben wij afgesproken met Peter, Judit en Karl om samen een dagje uit te gaan. Normaal gesproken plannen we dit aan het eind van de week, maar aangezien de weersverwachtingen na woensdag slecht waren, hebben we op advies van Karl besloten dit program naar voren te halen.

Het werd wel bijna een uur later, want Peter en Karl waren eerst naar de opticien geweest. Want wat was het geval? Er was een Amerikaans oogartsenteam twee dagen in Beregovo. De mensen konden gratis de ogen laten onderzoeken , en ook gratis een nieuwe bril krijgen. Daar was dan ook een enorme belangstelling voor. Een heel goed initiatief van de Amerikanen, zij maken een tour door de wereld om arme landen hierin te voorzien. Om 11 uur zijn wij uiteindelijk vertrokken naar de kleine Karpaten, onderweg wat souvenirs gekocht en marktjes bezocht. We hebben zo'n 50 kilometer rondgereden. ( Anita , Elly en Henny met een charmeur mooi op de foto). Om 17.00 uur zijn wij bij Peter en Viktoria, hun drie kinderen krijgen cadeaus van ons. Ook daar hebben wij heerlijk en uitgebreid gegeten.

Woensdag 9 okt droog weer 18 gr, 's avonds regen
's Morgens eerst samen naar de markt in Beregovo geweest, Anita wou nog een grote vis kopen, maar toen zij zag hoe het daar toeging, was het haar gauw over. We gaan op weg naar de scholen. Eerst naar de school in Benne die wordt gesponsord door De Zaaier. Blij verrast met de doos met spullen. De jongens kregen nog een stoere pet en de meisjes een handig schort, enkele foto's hiervan zijn gemaakt. Het hoofd van de school liet de aangeschafte spullen direct zien, een prachtig keyboard te gebruiken bij de muzieklessen en twee mooie cd-spelers voor de taallessen. De kozijnen van de school werden ook al gedeeltelijk vervangen, dit geeft meer bescherming tegen de kou van de komende winter, enig achterstallig onderhoud wordt hiermee weggewerkt.

De volgende school is on Oroszi, is een kleine school, mooie bloeiende tuin rondom. Leerlingen onderhouden een groentetuin voor de warme maaltijd op school. Enthousiaste leerkrachten en directie. Ze proberen er het beste van te maken. Kleine klassen, veel leegloop van bewoners in omgeving van school. Er zijn hier 17 leerkrachten en 70 kinderen...... Om 13.30 uur zijn wij bij Gyuri en EriKa in Badalo. Na een hartelijke ontvangst hebben wij ook daar heerlijk en uitgebreid gegeten. Daarna gaan wij voedselpakketten rondbrengen. Dit maakt diepe indruk op ons, wat een schrijnende gevallen. Wij zijn bijvoorbeeld bij een zwaar gehandicapte man geweest, Zoltan, die door zijn vader en moeder heel liefdevol verzorgd wordt onder zeer armoedige omstandigheden. Hij kan alleen maar televisie kijken. Het was een emotioneel moment hoe deze man Elly herkende en haar naam nog wist. Vier jaar geleden is Elly ook bij hem geweest. Ook een voedselpakket gebracht bij een gehandicapte man die al 22 jaar niet buiten is geweest, gelukkig heeft hij een paar goede buurvrouwen die hem helpen. 's Avonds hebben wij een computer gebracht bij Ilona. Ook hier werden we hartelijk ontvangen met diverse lekkernijen en een ietsie pietsie van het een en ander! We weten allen waar het dan om gaat.

Donderdag 10 okt regenachtige dag 12 gr
Om 10 uur is Peter bij ons, wij overleggen eerst met Peter of wij ons programma ook met een dag kunnen inkorten, in verband met het overlijden van een goede vriend van Gerard. Volgens Peter is dit wel mogelijk, wij besluiten dan ook om vrijdagmorgen te vertrekken in plaats van op zaterdagmorgen.

Wij vertrekken eerst naar zigeunerkamp Balaszar. Het is een klein kamp waar de mensen onder erbarmelijke omstandigheden leven. Ger brengt er de opbrengst van de Koninginnemarkt. Dit is heel goed besteed, er is namelijk een nieuwe toegangsweg aangelegd, en de modderpoel is gelukkig verleden tijd.

Van daar een bezoek gebracht aan kinderpsychiatrie Chikosh, lakenpakketten gebracht waar zij heel blij mee waren. Vervolgens nog enkele voedselpakketten bezorgd. Bij een weduwnaar, die graag voor zijn kleinzoon wil zorgen (die wees is) maar die is uit huis geplaatst, omdat het huis te vervallen is. En bij een gezin met zes kinderen waar ze voor een jongetje, door een medische fout, veel ziekenhuiskosten moeten maken. Bij een gehandicapte man, zonder benen; hij zit al 15 jaar op z'n kamer in een oude flat. Hij wil graag dat de elektriciteit voor hem betaald wordt. Dit zou dan gaan ten koste van het voedselpakket...

Na dit gedaan te hebben zijn wij naar de 6e school gegaan, (op deze school geeft Peter Engelse les) ook daar schoolspullen gebracht, en aan de jongste klas voor de meisjes mooie schortjes gegeven en voor de jongens een stoere pet. Om 16.00 uur zijn wij weer in ons pension. Ger en Anita hebben een vergadering met de Stichting Karpaten, en Henny, Elly en Gerard gaan nog wat boodschappen doen voor de terugreis .'s Avonds gaan wij als afsluiting eten met Peter, Judit en Karl en Ilona bij restaurant Koka.

Vrijdag 11 okt droog weer 10 gr
Pm 7 uur vertrekken wij. Peter zwaait ons uit. De grenspassage verloopt vrij vlot, 1 uur en 15 min. Wij rijden vlot door tot in Duitsland , Wörth aan de Donau. Daar overnachten wij.

Zaterdag 12 okt droog weer, maar in Nederland regen 10 gr
Om 9 uur gaan wij weer op pad. Na een vlot verlopen reis zijn wij om 16.45 uur bij de familie Hadders. Daar worden wij hartelijk ontvangen door Jaap en Henny. Henri kon er niet bij zijn (griep) en door leden van het bestuur, Elisabeth , Henk, Ineke en Gina . Met koffie , soep, broodjes en een borrel was het goed thuis komen.

Wij kunnen met z'n vijven terugzien op een goede en zinvolle reis. Volgens Ger en Henny is er een langzame verbetering zichtbaar op straat , maar hulp voor onze doelgroep zal zeker nog lang nodig zijn.