Jaarverslag 2022

Algemeen
Het bestuur kijkt terug op een zorgelijke tijd in Oekraïne. De voortdurende oorlog met Rusland lijkt nog niet aan een eind te komen. Hulp van alle kanten is hard nodig.

We hebben in het afgelopen jaar driemaal vergaderd met de bestuursleden. De samenstelling van het bestuur is per 1 januari 2023 veranderd. Henk Withaar heeft besloten na ruim 16 jaar ermee te stoppen Jan Fieten heeft de taak van Henk overgenomen ook als vertegenwoordiger van het bestuur in de activiteitencommissie. Binnen de activiteitencommissie is er ook één en ander veranderd. Mannes Bouwhuis is ons ontvallen in de zomer van 2022. Linda Bijsterveld is gestopt als vrijwilliger en Diny Klein stopt ermee na de plantenactie van april 2023. De activiteitencommissie bestaat dan nog uit 2 mensen en heeft dringend versterking nodig. Het bestuur wordt betrokken bij de activiteiten maar we blijven op zoek naar uitbreiding van vrijwilligers voor de activiteitencommissie.

Wat hebben we dit jaar zoal gedaan?
In maart hebben we samen met Sportschool Helios een succesvolle inzameling gehouden van voedsel, hygiëneartikelen en dergelijke voor vluchtelingen uit Oekraïne. Bij de plantenactie konden we weer als vanouds plantjes verkopen aan de deur. Doordat er vanwege corona minder plantjes beschikbaar waren konden mensen vooraf bestellingen doorgeven. En ook voor de voedselactieactie is weer gecollecteerd huis aan huis. In beide gevallen is er een hele mooie opbrengst binnen gehaald. De Rabobank Clubsupport heeft ons ook weer met een mooie financiële bijdrage gesteund. Er waren inkomsten vanuit de Hervormde en Gereformeerde kerk door middel van collectes. En een mooie statiegeldactie van Albert Heijn. Ook het Oranjefeest en de kerstmarkt hebben ons extra geld in de kas opgeleverd dankzij de inzet van de vele vrijwilligers. Hierdoor is 2022 een financieel gunstig jaar geworden voor de stichting waardoor we onze voedselhulp in Oekraïne voor 2023 kunnen verhogen.

Onze hulpverlening, het verstrekken van voedselpakketten, kon ondanks de oorlog gelukkig gewoon doorgaan. Hiervoor zijn in Beregovo enkele nieuwe vrijwilligers gevonden. We hebben het afgelopen jaar diverse malen noodhulp verleend aan de vluchtelingen van Oekraïne. Het is schrijnend en indrukwekkend hoe divers de hulpbehoefte is.

Dankzij onze sponsoren kunnen we onze nieuwbrieven blijven publiceren via de Marskramer. Daarnaast verzenden wij een paar keer per jaar een nieuwsbrief per mail naar belangstellenden. Het bezoek aan onze website is het afgelopen jaar niet veranderd.

Beregovo en de toekomst
De komende tijd zal de situatie in Oekraïne zorgelijk blijven. De leefsituatie blijft bedroevend en de oorlog duurt voort. Wij blijven intensief contact houden met onze zusterstichting Stichting Karpaten zodat we onze hulp kunnen afstemmen op de behoefte van de noodlijdende medemens aldaar.

We willen een ieder bedanken die zich het afgelopen jaar heeft ingezet voor de Stichting of daarin een financiële bijdrage heeft gegeven. Heel veel dank daarvoor, we blijven doorgaan!

Namens het bestuur

Anita Vasse