Ziekenhuis Beregovo

In 2005 zijn er contacten gelegd met het ziekenhuis in Beregovo. Op kleinschalige wijze is al enige hulp geboden.

Met de opbrengst van de compostactie van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt in Dalfsen en van het sponsorzwemmen door de zwemclub zijn o.a. babyweegschalen, operatiemateriaal en hecht- en verbandmiddelen gekocht. Verder zijn enkele wandschilderingen aangebracht.

In 2007 is via een tweetal projecten (sponsortocht Toerclub Nieuwleusen en bazaar in Grijpskerke) met veel succes geld bijeengebracht voor de aanschaf van diverse noodzakelijke apparatem voor het ziekenhuis. In het voorjaar van 2008 kon alles uiteindelijk worden geleverd. Van de opbrengst van de sponsortocht werd o.a. gekocht een gastroscoop voor darm- en maagonderzoek, analyse-apparatuur voor bloedmonsters en enkele microscopen. De opbrengst van de bazaar is gebruikt voor de aankoop van een laparoscoop (geavanceerde apparatuur voor kijkoperaties), scanners voor onderzoek van hart en longen en een koelkast voor de polikliniek voor het bewaren van bloedmonsters.

De afgelopen jaren is op diverse manieren hulp geboden aan het ziekenhuis o.a. door het brengen van allerlei artikelen (zoals monitoren, operatiekleding, printer, gips, enz.). Soms wordt op verzoek van een arts acute financiële hulp geboden.

Bekijk hier een gescand Oekraïens krantenartikel over de apparaten die via de stichting aan het ziekenhuis in Beregovo zijn gegeven. (PDF)